Letoun Douglas DC-3 s registračním číslem PH-PBA vyroloval dne 11. ledna 1944 z tovarních hal v kalifornském městě Long Beach a byl dodán společnosti Air France, kde se měl jako mnoho jiných letadel tohoto typu podílet na dění světové války. O dva roky později koupil tento stroj od generála Eisenhowera nizozemský princ Bernard, který jej nejprve využíval jako soukromé letadlo. Později se stroj stal prvním vládním letounem a od té doby létá pod registračním číslem PH-PBA.

Facebook

Letoun DC-3 zajišťoval vladní lety Nizozemců až do nástupu stroje Fokker F27
Teprve v roce 1975 bylo letadlo staženo z provozu a vystaveno v muzeu Aviadome na letišti Schiphol. V roce 1998 uvedla asociace Dutch Dakota Association letoun PH-PBA opět do stavu schopného letu, takže může létat i podle přisných pravidel EU. Právě společnost KLM, která se letounu DC3 PH-PBA ujala, je dnes nejdůležitějším sponzorem asociace Dutch Dakota Association. V roce 2006 byl letoun na jedné straně přelakovan do barev Air France a na druhé straně do barev KLM. Svůj aktuální vzhled získal v zimě 2010/2011, kdy byl pokřtěn jménem Princess Amalia, podle nejmladší dcery nizozemského prince Willema-Alexandra.

Historie spojení Praha – Amsterdam
Už v roce 1924, tedy pět let po založení KLM, je operován první obchodní let na lince Amsterdam, Schiphol–Praha. Pravidelné letecké spojení mezi Československem a Nizozemím je zahájeno v roce 1928 Československou leteckou společností (ČLS). KLM zahajuje 1. dubna v roce 1935 zahajuje ve spolupráci s ČLS pravidelnou linku Amsterdam–Rotterdam–Essen–Halle–Praha/Kbely. Od samého začátku KLM nasazovalo na lety do Prahy letouny typu Douglas DC-2 a později Douglas DC-3.

KLM v současné době
Dnes KLM nabízí z Prahy pět letů denně do hlavního přestupního bodu Amsterdam–Schiphol. Svou pozici na českém trhu neustále posiluje a od července 2012 bude počet frekvencí ještě navýšen. Cestující si tak bude moci vybrat z celkem 37 letů týdně. Společně s Air France, které navyšuje počet spojů do Paříže na 53 letů týdně, tak obě společnosti poskytnou nejkomplexnější nabídku na trhu. To bude výhodou pro cestující nejen do Paříže a Amsterdamu, ale hlavně pro cestující pokračující na dálkových letech do více než 250 destinací.

Společnost je inovativní v mnoha směrech
Pro komunikaci se zákazníky aktivně využívá sociálních sítí. Jako první letecká společnost nabízí cestujícím službu „Meet & Seat“, díky které má cestující možnost vybrat si přes Facebook nebo LinkedIn, vedle koho bude na letu sedět.
V servisu klade důraz na maximální pohodlí cestujících. Na dálkových letech nabízí vedle standardní ekonomické a business třídy také zónu s více prostorem pro nohy – „Economy Comfort“ v přední části ekonomické kabiny.
Pro zefektivnění procesů implementuje nové technologie jako např. elektronické letenky, online check-in, check-in přes mobilní telefon, palubní vstupenky na mobilním telefonu a nyní nově samoobslužné odbavení zavazadel na letišti v Amsterdamu.Společnost KLM klade velký důraz i na téma trvale udržitelného rozvoje. Také v této oblasti je průkopnikem. Již v listopadu 2009 poslala na start letoun Boeing B747, jehož motory byly pohaněny směsí z biokerosinu a běžného kerosinu. KLM je ale ještě o krok dále. Od zaří 2011 mohou cestující létat z Amsterdamu do Paříže dvěstěkrát ekologičtěji.

Jaroslav Kuba

www.klm.cz

Fotogalerie k článku